EDU NATURE
Popis projektu
Príbeh spolupráce
Hlavné piliere: Sloboda - členovia komunity majú slobodu robiť to, čo chcú, pokiaľ nespôsobujú škodu iným ľuďom. Jednotlivec rozhoduje o sebe samom, jedná na základe svojej vôle a nesie za svoje rozhodnutia zodpovednosť. Sprievodcovia sú deťom v tomto procese nablízku, poskytujú im emocionálnu oporu a upozorňujú na možné dôsledky. Demokracia - deti i dospelí sa podieľajú rovným dielom na rozhodovaní v oblasti riadenia školy- spoločne formulujú pravidlá súžitia, ovplyvňujú určité časti rozpočtu, rozhodujú o prijímaní nových členov, definujú priebeh a obsah výuky, vzhľad a funkciu priestorov školy... Vekovo zmiešané skupiny - deti rôzneho veku fungujú spolu s tútormi, rodičmi či inými dospelými, čím sa podporujú ich sociálne zručnosti a fungovanie v komunite. Mladšie deti sa prirodzene učia od starších, staršie si zase upevňujú svoje vedomosti, učia sa trpezlivosti a starostlivosti o mladších členov. Sprievodca/ tútor - by mal byť niekto, kto deti sprevádza, rešpektuje ich, odpovedá na otázky, podporuje komunikáciu a podnecuje k premýšľaniu. Dospelý by mal fungovať ako helpdesk pripravený čakať, kým dieťa prejaví záujem a podporiť vnútornú motiváciu. Prostredie - deti sa učia najlepšie, ak sú v prostredí, ktoré je dostatočne rôznorodé, podnetné, v ktorom majú slobodu nasledovať svoje záujmy a v ktorom sa cítia bezpečne. Miesto, kde budú môcť v rámci svojich možností skúmať a čerpať nové informácie. Našou úlohou je im takéto prostredie zabezpečiť. Individualizmus a špecifické nadanie - každý človek sa rodí s unikátnym talentom a predpokladom vynikať v určitej oblasti. Dieťa v demokratickej škole sa môže neobmedzene venovať svojim záujmom, má dostatok času na sebapoznanie, môže teda svoj dar odhaliť a pracovať na ňom. Za merítko úspechu považujeme vnútorný pocit šťastia, nezáleží na tom, v akej sfére života jedinec nájde uplatnenie. Emocionálne zdravie - je potrebné, aby sa deti naučili dôverovať hlavne sami sebe, aby dokázali isto a ohľaduplne povedať svoj názor a, v neposlednom rade, aby vedeli svoj názor obhájiť, bez pocitov hnevu či viny. Inšpirácie Knihy Naomi Aldort, Vychovávame deti a rastieme s nimi A.S. Neill, Summerhill Peter Gray, Svoboda učení Jean Liedloff, Koncept kontinua Don Miguel Ruiz, Štyri dohody Odkazy http://www.sudval.org http://www.summerhillschool.co.uk http://www.svetoskola.sk https://www.naomialdort.com http://www.naomialdort.cz https://www.svobodauceni.cz