Erasmus+: Dance through Europe: an Exchange of Pupils and Ideas between Five Dance Schools in Europe
Koordinátor projektu:
HAVO/VWO VOOR MUZIEK EN DANS, Rotterdam, Holandsko
Partneri:
ESCOLA ARTÍSTICA DE DANCE DO CONSERVATÓRIO NACIONAL, Lisabon, Portugalsko
ISIS “NICCOLINI-PALLI” Livorno, Taliansko
SKOLA ZA BALET I RITMIKU, Záhreb, Chorvátsko
SÚKROMNÉ KONZERVATÓRIUM, ZÁDIELSKA 12, KOŠICE, Slovensko
Popis projektu
Príbeh spolupráce
Počas prebiehajúcej aktivity sa študenti zúčastnili tanečných výskumných workshopov, umeleckých koučingov, seminárov a diskusií, predstavení, aktívne naštudovali repertoár renomovaného choreografa a riaditeľa Royal Ballet Féhervár Attilu Egerháziho (Maďarsko, https://www.fehervaribalett.hu/en/) a Alberta Pottiho (Taliansko, https://www.youtube.com/channel/UCxAeE1i9WTwlz8xMREQL2mg) - choreografa Otrebla Jr. dance company v Taliansku a ambasádora univerzity CODARTS, Rotterdam. Aktivity projektov boli integrované do bežných aktivít škôl. Benefitom uskutočnených aktivít pre zapojených účastníkov bolo získanie nových odborných zručností a spôsobilosti na európskej úrovni. Zúčastnení spoznávali úroveň a systém tanečného vzdelávania na Slovensku, v Holandsku, v Taliansku, Chorvátsku, Portugalsku. Pedagógovia si vymieňali poznatky z edukačných metód a inovačných postupov. Výsledkom jednej z aktivít bolo spoločné tanečné predstavenie v Košiciach: žiakov HMD Rotterdam a nášho Súkromného konzervatória. Okrem umeleckého a odborného prínosu účastníci získavali informácie o partnerskej krajine - jej histórii, kultúre, školstve. Posilnila sa úroveň komunikácie v anglickom jazyku nielen v neformálnej ale i v odbornej oblasti. Záverom projektu bude aktivita s názvom Sympózium, ktorá okrem rozsiahlej diskusie zahŕňa aj spoločné predstavenie zúčastnených škôl projektu v Rotterdame. Zaradenie Súkromného konzervatória, Zádielska 12, Košice do projektu Erasmus + podporilo proces osobného rastu a rozvoja zručností študentov potrebných na úspech na talentových skúškach na vysoké školy alebo v konkurze do profesionálnych súborov doma i v zahraničí. Umiestnením študentov do „cudzieho prostredia“ sa podporila schopnosť ich adaptability v novom prostredí, „dravosť“ v preukázaní svojich tanečných schopností a spôsobilostí v „simulovanom konkurenčnom“ prostredí, rozvinula sa ich schopnosť koncentrácie pri získavaní nových poznatkov, kritické myslenie, psychická vyspelosť, jazyková zručnosť. Výmenný pobyt a hosťovanie nemalým percentom zvýšili ich cieľavedomosť a schopnosť zadefinovať svoj profesijný cieľ. Študenti získali schopnosť efektívne využívať komunikáciu ako prostriedok na udržanie kontaktu so svojím prostredím a ľuďmi v tomto prostredí a tak môžu byť schopní vytvárať siete (budúcich profesionálnych) tanečníkov. Z pohľadu sprevádzajúcich pedagógov išlo o zdokonaľovanie profesijných kompetencií a rozvíjanie a podporu ich kľúčových kompetencií pre výkon pedagogickej činnosti v tanečnom umení. Učitelia získavali vedomosti z tanca a tanečného vzdelávania v daných krajinách, zdokonaľovali svoje komunikačné schopnosti, učili sa lepšie zaobchádzať s medzikultúrnou rozmanitosťou. Svoje poznatky zdieľali v rámci učiteľského tímu a vkladali do učebných osnov. Výmeny navyše položili základ pre trvalé výmeny najlepších postupov medzi partnerskými školami. Prispeli k modernizácii učebných osnov a zvýšeniu zamerania na internacionalizáciu a interkulturalizmus.
Odkaz realizátorov projektu
Vďaka vysokej úrovni aktivít a funkčnej spolupráce projektu sme boli zaradení do nového projektu Erasmus + s názvom" Innovation in dance education". Koordinátor: Stichting voor Interconfessioneel en Algemeen Bijzonder voortgezet onderwijs te Rotterdam e.o , Holandsko, partnerské školy: Rotterdam, Cannes, Madrid, Lisabon, Košice. Termín realizácie 2020-2022.