Projekt ALKA – Asistent ako Láskavý KAmarát
Popis projektu
Príbeh spolupráce
Inkluzívne vzdelávanie je východiskom pre vznik inkluzívnej spoločnosti. Zahraničné výskumy ukazujú, že z takého vzdelávania profituje nielen dieťa s komplexnými špeciálnymi potrebami a jeho rodina, ale všetky deti, ich učitelia a rodinní príslušníci. Napriek úsiliu a podpore služby včasnej intervencie sa rodinám len zriedka darí umiestniť dieťa so špeciálnymi potrebami v bežnej MŠ alebo ZŠ a zabezpečiť mu inkluzívne vzdelávanie. Školský systém dlhodobo podporuje segregované vzdelávanie. Deti so špeciálnymi potrebami sú väčšinovo vzdelávané v špeciálnych školách alebo špeciálnych triedach škôl. Rodina dieťaťa s komplexnými špeciálnymi potrebami potrebuje byť súčasťou svojej komunity. Potrebuje pomoc pri začlenení svojho dieťaťa do prostredia bežnej ZŠ a MŠ. Rodičia potrebujú porozumieť možnostiam a príležitostiam, ktoré súčasný vzdelávací systém v SR prináša. Porozumieť svojej role pri participácii na vzdelávaní ich dieťaťa v prostredí bežnej ZŠ/MŠ. ZŠ/MŠ potrebujú získať pozitívnu skúsenosť so vzdelávaním detí s komplexnými špeciálnymi potrebami. Potrebujú porozumieť dôležitosti svojej role pri vytváraní inkluzívnej spoločnosti a stať sa aktívnym prvkom v systémovej zmene. Prehĺbiť svoje vedomosti v oblasti vzdelávania detí so špeciálnymi potrebami a objaviť vlastné zdroje pre realizovanie inkluzívneho vzdelávania. Takto je možné vytvoriť priestor na zmenu nastavenia mysle smerom k inkluzívnej spoločnosti. Našou víziou je vytvoriť v Košiciach novú kvalitu vzdelávania, ktorej štandardnou súčasťou je inklúzia. Vytvoriť prostredie, v ktorom sa bude citíť prijaté nielen každé dieťa, ale aj rodina, ako súčasť komunity. Nosnou témou nášho Projektu ALKA je práve inklúzia vo vzdelávaní, aby deti so zdravotným znevýhodnením mohli rásť bok po boku so svojimi zdravými rovesníkmi, ktorí myslia rovnako na ich potreby, ako na potreby ich rovesníckej skupiny. Aktuálne spolupracujeme s novootvorenou SZŠ Felix v Košiciach - www.felixkosice.edupage.org na budovaní inkluzívneho prostredia v ich podmienkach. V troch triedach máme integrované 3 deti so špeciálnymi potrebami s ich osobnými asistentmi - ALKA-mi. Podobnú spoluprácu máme so škôlkou Ťahanovské riadky, kde máme integrované 2 deti v dvoch triedach. Pravidelne sa stretávame a pomáhame budovať odborné kapacity personálu týchto MŠ a ZŠ, smerujúce k vytváraniu inkluzívnych tímov v ich prostredí. Sprevádzame ich aj rodičov a vytvárame pre nich zážitkové inkluzívne aktivity. Našou víziou je včasná spolupráca s asistentom - ALKA-ou, ktorý s predstihom pred nástupom do MŠ spozná potreby dieťaťa a rodiny, aby v procese integrácie zabezpečil "prenos" všetkých ich potrieb do širšej komunity škôlky a participoval tak na vytváraní inkluzívneho prostredia v triede medzi rovesníkmi. Spolupracujeme s ním (asistentom) a s odborníkmi z CŠPP.