Rozvoj profesijných kompetencií učiteľov, rozvoj kompetencií žiakov potrebných pre 21. storočie a v dobe digitálnej transformácie na základe metodológie DaCoSiDe a v programe Nadácie Slovenskej sporiteľne FinQ
Podporovatelia a partneri programu FinQ :
Asociácia riaditeľov stredných odborných škôl, Asociácia riaditeľov štátnych gymnázií, Digitálna koalícia, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Národná banka Slovenska, Republiková únia zamestnávateľov, Zväz školských asociácií a odborov, Pilotné materské, základné a stredné školy zastúpené vo všetkých krajoch Slovenskej republiky (25 škôl)
Popis projektu
Príbeh spolupráce
Program FinQ nám umožnil pilotne overiť unikátnu metodológiu DaCoSiDe v praxi v kontexte rozvoja finančnej kultúry žiakov. Pre úspešnú implementáciu programu FinQ je potrebná úzka spolupráca škôl, učiteľov, rodičov, asociácií a zväzov, inštitúcií verejnej a štátnej správy, Nadácie Slovenskej sporiteľne a expertov EDUAWEN EUROPE. Táto spolupráca je obohacujúca pre všetkých , najmä vysokou mierou angažovanosti všetkých aktérov v prospech žiaka/dieťaťa, čo je v kontexte slovenského školstva nová skúsenosť. Pilotné overovanie sa začalo v septembri 2020 úvodnou diagnostikou úrovne finančnej kultúry žiakov na škále A1 až B2. Úvodná diagnostika splnila stanovené ciele, určila celkovú východiskovú úroveň žiakov pilotných a kontrolných tried v programe FinQ. Poukázala na niekoľko zaujímavých zistení: 1. Najlepší výsledok dosiahli žiaci prvého stupňa základných škôl a nižšieho stupňa osemročného gymnaziálneho štúdia. 2. Najhorší výsledok dosiahli žiaci v SOŠ bez maturitnej skúšky, pričom v čítaní s porozumením môžeme zaznamenať progres, v matematike a finančnej gramotnosti majú žiaci alarmujúce nedostatky. Výsledky týchto žiakov je potrebné brať s rezervou vzhľadom na nízky počet testovaných žiakov. 3. Najvyrovnanejšie výkony dosiahli žiaci SOŠ s maturitnou skúškou a žiaci gymnázií. 4. Žiaci druhého stupňa základných škôl majú tendenciu stagnovať, a to aj napriek dosiahnutiu relatívne vysokej úrovne kompetencií na prvom stupni. Celkovo výsledky naznačujú, že je potrebné pokračovať v začatých reformných snahách a cielene sa zamerať na podporu žiakov 2. stupňa základných škôl a žiakov SOŠ bez maturitnej skúšky. Tiež je potrebné zvýšiť podporu inklúzie na školách a zabezpečiť rovnaké šance pre všetky deti v školách. Od októbra 2020 sa žiaci začali učiť podľa metodických listov a učebných ciest vytvorených za týmto účelom a podľa výsledku úvodnej diagnostiky. Pri rozvoji finančnej kultúry využívajú nástroje rozvoja FinQ a Moje portfólio FinQ. Rozvoj prebieha na hodinách jazykov, matematiky, informatiky, v dejepise, občianskej náuke a pod. Vo februári 2021 bude realizovaná priebežná diagnostika, ktorej cieľom bude zistiť kam sa žiaci pilotných tried v rámci rozvoja sledovaných kompetencií na škále A1 až B2 posunuli, najmä voči výsledku v úvodnej diagnostike ale aj voči žiakom kontrolných tried. V máji 2021 prebehne záverečná certifikácia a pilotné overovanie bude vyhodnotené vzhľadom na výsledky jeho jednotlivých etáp. Od septembra 2021 bude možné začať s implementáciou programu FinQ do škôl, ktoré majú záujem stať sa školou FinQ a neboli súčasťou pilotného overovania. V pilotných školách bude program implementovaný do všetkých tried a všetkých vyučovacích predmetov.
Odkaz realizátorov projektu
Veľmi by sme sa chceli poďakovať pilotným školám a učiteľom za ich vysokú mieru angažovanosti v programe FinQ. Prvá spätná väzba naznačuje kreatívny prístup všetkých aktérov a spokojných, motivovaných a angažovaných žiakov. Tiež nás teší úzka spolupráca učiteľov pri implementácií programu FinQ, bez ktorej nie je možné byť úspešní. Novinkou je participácia rodičov, ktorí sú v programe aktívnymi členmi rozvoja finančnej kultúry svojich detí, pomáhajú učiteľom v prípade potreby, kladú často viac otázok ako samotní žiaci. Program je vytvorený ako projekt školy, preto je nevyhnutná angažovanosť všetkých aktérov, ktorí školu a proces vzdelávania tvoria. Je obohacujúce sledovať synergiu medzi nimi v prospech detí/žiakov. Tiež nás teší podpora inštitúcií verejnej a štátnej správy (MŠVVaŠ SR, NBS, IBV pri NBS) ako aj Digitálnej koalície, RÚZ a asociácií a zväzov riaditeľov škôl a školských zariadení. IQ + EQ + FinQ = 3Q pre život