Spolu k novému kurikulu: SKAV SK+ SKAV CZ

Od mája 2022 implementuje Stála konferencia aktérov vo vzdelávaní (SKAV SK) v spolupráci so  Stálou konferencí asociací ve vzdělávání (SKAV CZ) bilaterálny projekt s názvom „Spolu k novému kurikulu: SKAV SK + SKAV CZ“, spolufinancovaný prostredníctvom programu Erasmus+. Pri dizajnovaní projektu sme vychádzali z paralelne prebiehajúcej reformy/revízie kurikula v Českej republike i na Slovensku a obdobných výziev, ktorým v oboch krajinách čelíme, najmä z potreby posilniť odbornosť aktérov zapojených do tvorby a implementácie nového kurikula.

Cieľom projektu je podpora učiteľov, vedúcich pracovníkov škôl a organizácií spolupracujúcich so školami pri tvorbe a zavádzaní nových vzdelávacích a vyučovacích metód a prístupov prostredníctvom:
1.  vytvorenia spoločne sa učiacej komunity tak s možnosťou vzájomnej inšpirácie medzi aktérmi a organizáciami SKAV CZ  a SKAV SK, ako aj s možnosťou učiť sa od expertov zo SR a ČR, či lektorov zo zahraničia,
2. spoločného pomenovania, analýzy a systemizácie bariér  i dobrej praxe pri tvorbe a implementácii kompetenčne orientovaného kurikula na základe zberu podnetov z praxe,  
3.  otvorenia odborného a participatívneho dialógu so zástupcami organizácií s rozhodovacou právomocou v tejto téme v obidvoch krajinách.

Informácie o harmonograme projektu nájdete tu. V prípade záujmu o zapojenie sa do projektu nás prosím kontaktujte na skav@skav.sk.

Výstupy projektu

Podnety z praxe – AHA momenty, DOBRÁ PRAX a OTÁZKY učiacej sa komunity podľa modelu zmeny ADKAR

Databáza zapojených organizácií (PDF dokument má 165MB)

Zoznam linkov na online záznamy a prezentácie lektorov, expertov a škôl

Projekt nadväzuje na predošlú dlhodobú spoluprácu medzi SKAV SK a SKAV CZ, ktorej príkladom bol cyklus česko-slovenských debát počas pandémie COVID – 19. Veríme, že projekt podporí aj  spoluprácu medzi organizáciami z oboch krajín.

Na projekt „Spolu k novému kurikulu: SKAV SK + SKAV CZ“ bolo poskytnuté financovanie z Európskej únie prostredníctvom programu Erasmus+. Výstupy projektu vyjadrujú iba názor ich autorov. Európska Komisia nie je zodpovedná za akékoľvek použitie informácií v nich obsiahnutých.

TVORIVÁ TRIEDA ČI DIDAKTICKÉ REFLEXÍVNE KOMUNITY –AJ NA SLOVENSKU  EXISTUJÚ NOVÉ TRENDY V PRÍPRAVE A ROZVOJI PEDAGÓGOV

Rozhovor pri príležitosti Medzinárodného dňa pedagógov (UNESCO)

Martin Kuruc z Pedagogickej fakulty  Univerzity Komenského v Bratislave a Martin Brestovanský z Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave priblížili, ako pripravujú budúcich pedagógov a rozvíjajú tých súčasných:

Aké máte ako vysokoškolský učiteľ v rukách páky na zmenu slovenského školstva k lepšiemu a čo sa vám pre ňu už podarilo urobiť v rámci prípravy alebo rozvoja pedagógov? 


Martin Kuruc

Martin Kuruc: K dispozícii mám žiaľ stretnutie na ½ roka so svojimi študentmi. S kolegami sme vymysleli voliteľný predmet s názvom Tvorivá trieda. Je za 2 kredity, ale záujem medzi študentmi je veľký. Pri tvorbe jeho obsahu spolupracujeme s ľuďmi z biznisu aj z neziskoviek. Prepájame v ňom budúcich učiteľov rôznej aprobácie. V jednej skupine je napr. budúca učiteľka pre prvý stupeň s budúcim učiteľom dejepisu. Spoločne hľadáme cesty, ako umožniť deťom v škole rozvoj zručností potrebných pre uspokojivý život v  21. storočí. Snažíme sa vytvárať prostredie, v ktorom môžu študentky a študenti pracovať aj so skupinovou dynamikou či problémovým cyklom správania prostredníctvom ich vlastnej skúsenosti. Uplatňujeme dizajnové uvažovanie, projektové učenie a rôzne online prostredia. Študenti majú v tímoch za úlohu za semester vypracovat didaktický projekt projektového týždňa na škole, tak aby cez konkrétne edukačné prostredie (Mikro Bity, Vodivé farby atď.) umožnili svojim žiakom rozvíjať zručnosti potrebné pre 21. storočie. Na spoločných hodinách sme skôr v role facilitátora či mentora. Napokon si študentky a študenti overia svoje projekty priamo na škole. Celá Tvorivá trieda vzniká úplne odspodu, zo života, a preto je to živý projekt.


Martin Brestovanský

Martin Brestovanský: Máme k dispozícii humanistický ideál človeka, kráčajúceho k plnohodnotnému naplneniu, k cnostiam. Reprezentuje ho otázka, kedy som v živote naozaj spokojný, hlboko šťastný. Podobnou otázkou často začínam i didaktickú reflexiu s pedagógmi. Zväčša mi odpovedajú, že vtedy, keď je v triede prínosný zmysluplný dialóg, keď sú žiaci naplno vtiahnutí do učenia sa. A to je začiatok systematického pohľadu učiteľov na svoju prax. Didaktická reflexia vzniká, keď ako učiteľ reflektujem svoje postupy, všímam si ich detaily a dopady, reakcie žiakov, pričom som v tom zároveň v komunite s ostatnými. Nie niekto zvonku, ale učitelia sami pozorujú vlastnú prax na pôde svojej školy a spoločne tvoria akčnú teóriu pre ďalší rozvoj. Na základe toho vznikne autentická vnútorná motivácia pre vlastný profesijný rast či potrebnú zmenu prístupu.

Čo vás pri vašich inováciách na akademickej pôde inšpirovalo?

Martin Kuruc: Moja vlastná nespokojnosť. Pred rokmi som sa pohyboval v neziskovom a súkromnom sektore v súvislosti so vzdelávaním. Videlo sa mi, že je potrebné vytvoriť synergiu. Na Slovensku je veľa „príkladov dobrej praxe“. Mnohí kolegovia robia dobré veci. Ale nedochádza k zdieľaniu informácií a skúseností. Veľa vecí ostáva v zásuvke. Preto sme chceli vytvoriť nezávislú platformu. Riešila by napríklad prísun lektorov z praxe, podujatia ako EduDays, KiVY – konferencia inovatívneho vyučovania, cez ktoré by dochádzalo k zdieľaniu skúseností a  celkovému kultivovaniu prostredia, v ktorom sa stretáva príprava budúcich učiteľov s praxou. Veľmi by nám pomohlo väčšie otvorenie sa súkromnému sektoru, inovatívnym školám, neziskovým organizáciám. Umožní nám to inšpirovať sa medzi sebou navzájom. Prostredie prípravy budúcich učiteľov treba pripravovať na zmenu odspodu. Tak budeme lepšie pripravení zaviesť zmysluplné zmeny, keď príde potreba zmeny aj zhora.

Martin Brestovanský: Inšpiroval ma koncept instructional rounds, ktorý prišiel z Harvardskej univerzity. Ale paradoxne aj aeronautický výskum. Pri ňom ide o bezpečnosť pasažierov, preto záleží na každom detaile. Typické preň je frekventované a veľmi informatívne referovanie o chybách. A s takýmito detailmi aj my pri didaktických reflexívnych komunitách pracujeme. Veď ide o deti… a ich budúci život!

Stretávate sa so zábranami na strane študentov či učiteľov pri uplatňovaní vašich inovácií?

Martin Kuruc: Mnoho študentov humanitných smerov si ich volí preto, lebo majú obavy z tých prírodovedných. Na Tvorivej triede zistia, že technika, fyzika a matematika je dnes napr. v každom mobile, a že ju môžu využívať v rôznych, predtým pre nich neznámych edukačných prostrediach napriek tomu, že sa v týchto predmetoch necítia ako experti. Tak sa učia pracovať vo svojich prípravách s rozmanitými edukačnými prostrediami uvedomujúc si, že ich žiaci budú deti, ktoré sa pripravujú na pracovné pozície, ktoré dnes ešte neexistujú. Je to proces vzájomného učenia sa, pri ktorom používame prácu s individuálnym portfóliom, nehodnotiacou spätnou väzbou a sebareflexiou.

Martin Brestovanský: Učitelia majú často obavy z hodnotenia vlastného výkonu. Zvyknem používať otázku, či by v tme šli ako dievčatá samy do lesa. Odpoveď je nie. Ak by sa tam však stratilo ich dieťa, akýkoľvek strach z lesa by šiel nabok. A o to tu ide… Otvorená reflexia a kolegiálnosť vytvára kultúru, v ktorej je dieťa na prvom mieste tým správnym spôsobom. Tam sa potom reflexia robí dobre.

Aké otázky si kladiete? 

Martin Kuruc: Aké budú povolania budúcnosti? Ako vieme pracovať s vnútornou motiváciou žiakov a ako s motiváciou pedagógov? A ako bude vyzerať spoločnosť, keď budeme naďalej tlačiť na žiakov len prostredníctvom vonkajšej motivácie? Učíme našich pedagógov, čo to napr. znamená „mať zlú triedu“ a ako s takým fenoménom pracovať? A tiež sa občas pýtam sám seba, či v celom procese prípravy budúcich učiteľov mám byť viac vedec, alebo mám študentov v prvom rade profesionálne pripravovať na pedagogickú prax?

Martin Brestovanský: Ako tvoriť z pedagogického kolektívu profesijnú komunitu? Ako deprivatizovať vyučovaciu prax v triedach? Ako by sme mohli zakomponovať didaktickú reflexiu do prípravy pedagógov?

Martin Kuruc vyštudoval špeciálnu pedagogiku na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Pracoval ako terapeut aj ako vychovávateľ v polepšovni. Za sebou má i pôsobenie v neziskovom, súkromnom i verejnom sektore v oblasti vzdelávania. T.č. pôsobí ako vysokoškolský pedagóg na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského, kde je známy svojou výskumnou vedeckou prácou v oblasti motivácie.

Martin Brestovanský vyštudoval slovenčinu a etiku na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. Pôsobí ako dobrovoľník v práci s mládežou. T.č. pracuje ako vysokoškolský pedagóg na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity, kde sa venuje okrem iného výchove charakteru a profesijnému rozvoju učiteľov. Je spoluzakladateľom Fóra proaktívnych škôl, v rámci ktorého pilotuje didaktické reflexívne komunity.

Kontakt pre médiá:

Mgr. Anton Oberhauser, PR projektu, 0905 497 971, finaleconsulting@gmail.com

Poznámky pre editorov:

Prezentáciu SKAV a iniciatívy Partnerstvo pre vzdelávanie 2030+ nájdete tu:

V Česku bola práve na Medzinárodný deň pedagógov predstavená reforma vzdelávania učiteľov. Všetky učiteľské študijné programy budú smerovať k jednotnému kompetenčnému profilu absolventa.
Nové možnosti na modernizáciu školstva prináša Plán obnovy a odolnosti. Všetky slovenské pedagogické fakulty dostanú z Plánu po 250 tisíc eur na zavedenie nových rozvojových programov a projektov

Košice/Spišská Nová Ves, 13. 12. 2021

„Zabili sme zvedavosť u detí, dokážeme ju vzbudiť u dospelých?“

 

(Dvojrozhovor s expertmi)

 

DUŠAN ŠVEDA, gestor IT Akadémie, vysokoškolský učiteľ na UPJŠ Košice

 

Pán Šveda, patríte k vysokoškolským pedagógom, ktorí vnímajú dôležitosť didaktiky, aby sa budúci učitelia naučili správne učiť. Aké podmienky k tomu vytvárate na vašej Prírodovedeckej fakulte UPJŠ?

Kedysi, keď som študoval ja, boli na vrchole pomyselnej pyramídy vedomosti. Nižšie sa nachádzali zručnosti a schopnosti a najmenej pozornosti sa kládlo na postoje človeka. Dnes vieme, že by to malo byť skôr naopak. Učiteľ by mal byť učiteľom, lebo má vzťah, kladný postoj k tomuto povolaniu, k predmetom, ktoré vyučuje (v mojom prípade k matematike).  Vytváranie vzťahu k predmetu, k vyučovanému obsahu, je veľmi dôležité aj pre žiakov. V matematike bolo vždy v popredí logické a abstraktné myslenie. To sa ukazuje aj v 21. storočí stále ako kľúčové pre rozvoj spoločnosti, spolu s kritickým myslením. Fakt je, že približne pred 25 rokmi k nám na fakultu na učiteľské štúdium prichádzalo viac talentovaných, schopných študentov ako dnes.

V posledných rokoch rezonuje vaše meno gestora národného projektu IT Akadémia. Vyškolili ste stovky, ba priam tisícky učiteľov – vrátane riaditeľov škôl – v používaní digitálnych technológií. Máte zásluhu na tom, že v zákone máme zakotvenú pozíciu digitálnych koordinátorov pre školy. Predsa však, dochádza s nástupom digitálnych technológií do školstva k posunu vnímania samotnej didaktiky?

Digitálne technológie nie sú cieľom, ale „iba“ prostriedkom pre skvalitňovanie vzdelávania. Cieľom má byť pomôcť študentom, aby mali chuť poznávať, aby aktívne a samostatne objavovali nové veci. Poznávanie tak môže prebiehať v lepšom, priateľskejšom prostredí. Aj na matematiku sa učíme nazerať ako na vedu vzťahov, nie faktov. Kľúčom je umožniť žiakom nie len pochopiť čo sa deje, ako sa to deje, ale aj prečo sa to tak deje. Inovatívne metodiky v IT Akadémii sme vytvárali podľa motta „Fascinujme žiakov objavovaním.“ Je však pravda, že ak učiteľ chce zvládnuť a dobre využiť najnovšie digitálne nástroje, musí byť otvorený dynamickým zmenám. A to nie je ľahké hlavne pre tých, čo nemajú radi zmenu.

Aké novátorské metodiky môžete spomenúť ako príklad?       

Mal som príležitosť zapojiť sa do dvoch projektov rámcových programov EÚ zameraných na bádateľsky orientované vyučovanie a formatívne hodnotenie. Spolupracovali sme približne s tuctom vysokých škôl z rôznych krajín, čo bola dobrá motivácia a skúsenosť pre inovácie v našom vzdelávacom priestore.  Nami vytvorené inovatívne metodiky sú zaujímavé už svojimi názvami, napr. z matematiky „Keď 2+2 nie je 5“,  „Záhada predvídateľných čísel“ alebo z fyziky „Kedy udržíme rovnováhu na hojdačke“, z biológie „Môže sa pavúk chytiť do vlastnej siete?“… Poznávacia činnosť žiakov vo vyučovaní má bádateľský charakter a približuje sa činnosti vedca. Vo vzdelávaní učiteľov sa tiež snažíme o to, aby si danú aktivitu vyskúšali aj sami na sebe.

V našich diskusiách na pôde SKAVu sa zameriavame na dobrú prax. Mnohým z nás okamžite prídu na um cvičné školy. Ako sme na tom?

Vo svete funguje systém fakultných škôl ako klinických pracovísk, kde sa okamžite dajú vyskúšať a uplatniť nové trendy. Aj v Košiciach bol pokus urobiť takúto pričlenenú školu. No zriaďovateľ pričlenenie školy k univerzite napokon neschválil. Stále platí, že bez odvahy investovať do rozvoja učiteľov sa rýchlo vpred nepohneme. Navyše, kvalita pedagogickej praxe dnes akosi nie je téma. Musím priznať, že kedysi nám volali riaditelia a prosili, pošlite nám praktikanta! Dnes, žiaľ, je to skôr tak, že my voláme na školy a prosíme: zoberte si ho, vyskúšajte si ju! Je to aj kvôli tomu, že úroveň študentov učiteľstva je nižšia.

 

Pôsobíte aj v oblasti celoživotného vzdelávania. Asi by sme si ho už nemali predstavovať ako večernú školu z filmu Marečku, podejte mi pero…

Práve digitalizácia predstavuje a ponúka obrovské možnosti v tejto oblasti. To nie je voľba, ale nevyhnutnosť. Aj v celoživotnom vzdelávaní by sme sa mali posúvať od prezenčnej k hybridnej forme. Naša univerzita dlhodobo spolupracuje s Ministerstvom financií. Od roku 2004 sme vyškolili viac ako 50 tisíc zamestnancov verejnej správy. Týkalo sa to napríklad systému štátnej pokladnice, konsolidovanej a súhrnnej účtovnej závierky alebo systému IOM – známych integrovaných obslužných miest na obecných úradoch . Vzdelávanie na prácu s portálom „Over si“ sa realizovalo formou e-learningu.

Ktoré kroky odporúčate štátu urobiť čo najskôr?

Máme nedostatok učiteľov nielen informatiky, ale aj matematiky a fyziky. Boli by sme radi, aby sa kvalitní absolventi  do školstva vrátili. Je nevyhnutné posilniť postavenie učiteľa v spoločnosti, skvalitniť ich celoživotné vzdelávanie. Odporúčam agilne pokračovať v načatej digitálnej transformácii vzdelávania. V tomto smere ponúkame prevziať dlhodobú zodpovednosť za vzdelávanie školských digitálnych koordinátorov a rozšiť záber IT Akadémie aj na humanitné predmety. A v každom prípade treba oddeliť prípravu učiteľov pre základné a stredné školy.

 

JURAJ ŤAPÁK, člen Sektorovej rady pre IKT

 

Pán Ťapák, dištančné vyučovanie v čase pandémie sa u nás vníma ako z núdze cnosť, ako neplnohodnotná náhrada prezenčného vyučovania. Odhliadnuc od pozitívneho sociálno-emočného vplyvu školy na deti a študentov ako bezpečného prostredia, prečo si učenie na diaľku na Slovensku zatiaľ nevytvorilo veľmi dobrú povesť?

Hlavne preto, že informačno-komunikačné technológie boli počas pandémie do veľkej miery používané iba na vyučovanie klasickými didaktickými metódami. Nedošlo k transformácii samotného vzdelávacieho procesu. Kurikulum z väčšej časti ostalo rovnaké a prevažne online vyučovanie prebiehalo klasickým prezenčným spôsobom alebo e-mailovou komunikáciou. Totiž na zvládnutie inovatívnych pedagogických metód opierajúcich sa o digitálnu technológiu neboli učitelia a žiaci väčšinou pripravení. Na to, aby sme využili šancu transformovať vzdelávacie prostredie, potrebujeme pripravovať nových pedagógov a preškoliť tých skúsenejších. Prirodzene, vyžaduje si to i veľké investície. V praxi to potom môže vyzerať napríklad tak, že vzdelávanie s využitím interaktívnych vzdelávacích aplikácii  na jednom mieste sa sníma kamerami a vysiela sa na iné fyzicky vzdialené miesta, vybavené rovnakými aplikáciami. Na celom svete sa odborníci snažia pripraviť priestor na hybridné vzdelávanie, ktoré bude sčasti online a sčasti offline vo virtuálnom vzdelávacom priestore. Samozrejme, čím vyšší stupeň škôl, tým by mal byť prechod jednoduchší. Je to cesta aj pre celoživotné vzdelávanie. Je zrejmé, že svet sa mení tak rýchlo, že dnešní mladí ľudia budú musieť ešte niekoľkokrát zmeniť svoje povolanie a rekvalifikácia bude nevyhnutnosť.

Podieľali ste sa na štátnych vzdelávacích programoch digitalizácie. Čo priniesli?

Naše vklady boli skôr všeobecné, s ohľadom na budúcnosť. V praxi narážame na rigidné nastavenie predpisov. Poviem príklad. Päť stredných škôl v SR prechádza experimentálnym overovaním nových učebných odborov zameraných na digitalizáciu podnikov. Okamžite je jasné, že taký odbor má veľkú budúcnosť, že ho treba mať všade, prakticky na každej technickej škole. Kým však neuplynie zákonom dané päťročné obdobie toho overovania, nedá sa nikde inde zaviesť. Preto nedržíme krok so svetom. Naše nastavenie sa hodí do 20. storočia.

Čo s tým?

Našťastie majú stredné školy už dnes možnosť vybrať si oblasti, kde budú rozvíjať študentov, napríklad čo sa týka práce s rôznymi platformami. Najväčšiu pridanú hodnotu dnes pre študentov predstavujú rôzne certifikáty od firiem ako Cisco, Microsoft, Google, Amazon či IBM, ktoré počas školy môžu získať. Firmy ako budúci zamestnávatelia sa už tu snažia vytipovať a vychovať si budúcich zamestnancov. Keď príde mladý človek na pohovor, väčšinou sa ho hneď pýtajú na certifikáty, na to, aké problémy riešil a na akých platformách. Nezaujíma ich až tak, akú konkrétnu školu absolvoval.

Vaše meno sa tiež spája so vznikom a rozvojom košického IT Valley. Vo firmách z tohto združenia je neutíchajúci dopyt po „itečkároch“…

Košický kraj je vhodným miestom na zavedenie jednej digitálnej platformy pod jednou strechou. Toto by mohla byť cesta, vízia pre Slovensko. Niekde by sa mohol kraj špecializovať napríklad na cloudy, ďalší na umelú inteligenciu. Tak by sme mohli vzdelávať komunitu naprieč krajmi. Digitálne vzdelávanie by naozaj mohlo prebiehať tak, že špičkoví učitelia z rôznych škôl by mohli učiť naraz viacero tried na rôznych miestach. Takto by sa dali efektívne využiť aj obmedzené zdroje.

Spomínate umelú inteligenciu. Kde je jej miesto v službách človeka?

Je jasné, že do 10 rokov prakticky plošne nastúpi a bude nás sprevádzať. Musíme už teraz naše deti učiť existovať v ľudsko-strojovom svete, aby človek mal vždy prevahu. Preto potrebujeme, aby tu bola informatika, čo učí deti, ako pracujú výpočtové systémy , že je to na základe algoritmov. A zároveň, aby si uvedomovali úskalia. Zároveň však deti potrebujú vnímať aj kultúrne rozdiely. Napríklad v Austrálii sa na informatike deti učia fungovanie dronov či autonómnych vozidiel. Alebo ľudia vo výrobnej sfére by mali rozumieť dátam, ktoré vznikajú vo výrobnom procese, ako ich spracúvať v simulačnom programe (tzv. digitálne dvojča) a efektívne sa rozhodovať, kedy je napríklad je potrebné robiť údržbu alebo prestavbu linky.

V Aliancii sektorových rád sledujeme základné, stredné aj vysoké školy. Hovoríme o veciach, ktoré by sa mali zmeniť v príprave a rekvalifikácií ľudských zdrojov. Slabá stránka toho je, že chýba akási prevodová páka – strategické partnerstvo všetkých aktérov na to, aby sa navrhnuté riešenia dostali do praxe.  To, čo svet pozná ako dobrú prax spoluvytvárania (co -creation).

Ako to súvisí s víziou krajiny?

Veľmi. Štát teraz dostáva informácie, ale to je málo. Zabili sme zvedavosť a schopnosť vzdelávať  sa u mnohých detí. Dokážeme ju naštartovať u dospelých? Je výborné, že ak sa digitálne technológie v školstve uchopia správne, môže podporovať personalizáciu vzdelávania. Dnes sa však stále hýbeme tým smerom, že nám začína chýbať malá a stredná podnikateľská vrstva. Nemáme ani dostatok inovácií, a tak sa prehlbuje priepasť medzi vysokokvalifikovanými a nízkokvalifikovanými pozíciami. Sčasti tieto miesta  „drží“ verejná správa, ale nástupom umelej inteligencie potreba týchto pozícií aj tu bude výrazne klesať.

 

Dušan Šveda vyštudoval učiteľstvo matematiky a chémie, promovaný bol r. 1981. Celý profesionálny život naďalej pôsobí na Prírodovedeckej fakulte Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach. Kariéru zasvätil príprave učiteľov  matematiky. Od r. 1997 pôsobil ako prodekan fakulty pre vzdelávanie, od r. 2003 do 2011 ako prodekan pre rozvoj. Od 90. rokov s kolegami sleduje svetové trendy a inovácie. Bol pri tom, keď školstvo po vstupe do EÚ mohlo začať využívať štrukturálne fondy. Spoluzodpovedal za košickú „vetvu“ celoslovenského projektu Infovek, ktorý znamenal štart využívania digitálnych technológií. Spolu s UK Bratislava pracovali v UPJŠ na projekte ďalšieho vzdelávania učiteľov informatiky. Zaslúžil sa o vytvorenie programu digitálnej transformácie vzdelávania na UPJŠ. V posledných rokoch je jeho meno spojené s Národným projektom „IT Akadémia – vzdelávanie pre 21. storočie“, ktorý získal cenu ITAPA v roku 2019. Od začiatku pandémie COVID-19 sa do vzdelávania v rámci IT Akadémie zapojilo vyše 4 000 učiteľov z celej SR. Popri aktivitách v IT Akadémii a pedagogickej činnosti je Dušan Šveda riaditeľom Centra celoživotného vzdelávania a podpory projektov  na UPJŠ. 

Juraj Ťapák žil ako dieťa 3 roky s rodičmi na Kube, kde rok chodil aj do kanadskej základnej školy. Vyštudoval Elektrotechnickú univerzitu v Sankt Peterburgu so zameraním na automatizáciu a výpočtovú techniku. V tomto smere zameral svoju kariéru – pracoval vo výpočtovom stredisku, podnikal s počítačovými sieťami aj s novým softvérom. Manažérske zručnosti rozvíjal na stážach v Japonsku, USA či Kanade. Staral sa o počítače Rozvojovej agentúry OSN (UNDP) v Bratislave. Pôsobil ako nákupný manažér vo veľkej výrobnej firme Embraco, neskôr v spoločnosti HP. Dva a pol roka bol generálnym riaditeľom sekcie Európskeho sociálneho fondu. Posledných 8 a pol roka pred dôchodkom pôsobil v spoločnosti T-Systems v Košiciach v rozvojových organizačných projektoch. Podieľal sa na príprave štátnych vzdelávacích programov v oblasti IKT a stál pri zrode prvého pomaturitného programu duálneho vzdelávania, v duchu potrieb spoločností z košického IT Valley. Naďalej pôsobí ako analytik pri Sektorovej rade pre informačno-komunikačné technológie a pracuje v digitálnom podvýbore Republikovej únie zamestnávateľov. 

 

Kontakt pre médiá:

Mgr. Anton Oberhauser, PR projektu, 0905 497 971, info@detinepockaju.sk

(Dvojrozhovor o odolnosti školstva v 21. storočí, počas ktorého sa predpokladá, že niekoľkonásobná rekvalifikácia v živote bude nevyhnutnosťou a ľuďom v tom pomôže celoživotné vzdelávanie založené na práci v tíme, tvorivosti a komunikácii)

 

TERÉZIA LUKÁČOVÁ, zástupkyňa neziskových organizácií aktívnych v neformálnom vzdelávaní

Pani Lukáčová, iba za niekoľko málo rokov ste sa so svojimi aktivitami a nápadmi etablovali v oblasti pôsobenia neziskových organizácií, ktoré podporujú neformálne vzdelávanie. Ako prišlo k tomu, že ste svoje poslanie našli práve tu?

Pochádzam z pomerne obyčajnej rodiny v Trenčianskom kraji. Rodičia viedli mojich dvoch o dosť starších bratov aj mňa k tomu, že vzdelanie je jednou z najdôležitejších hodnôt a investícií v živote. Zároveň nás povzbudzovali, aby sme, ak to bude možné, odišli zo Slovenska. Bratia sa usadili v Česku. Pre mňa nastal zlom, keď som sa ako stredoškoláčka v rámci štipendijnému programu od AFS mohla pol roka vzdelávať v Dánsku. Po prvý raz som tam videla, že škola môže fungovať úplne inak, než sme zvyknutí my na Slovensku, kde kladieme až prílišný dôraz na formálne vzdelávanie a prakticky vôbec neprihliadame na silné stránky žiaka.

Aké to bolo v Dánsku?

Vzdelávanie je tam silno personalizované, učitelia sa snažia pomáhať žiakom rozvíjať práve to, v čom sú dobrí, čo je ich silnou stránkou. Študenti často dostávajú za úlohu pozrieť si látku vopred, ešte pred hodinou, čo ich vedie k zodpovednosti. Na hodinách pracujú v skupinách, veľa sa o téme rozpráva, určia sa následné kroky. Učiteľ je v prvom rade facilitátorom, nie hlavným zdrojom vedomostí. Po hodine majú študenti za úlohu vypracovať projekt či napísať esej. Dôraz sa teda kladie na prvky neformálneho vzdelávania a zručnosti potrebné v 21. storočí – schopnosť argumentovať, vyhľadávať a spracovať informácie, prezentačné zručnosti, tímovú prácu. Po vyučovaní sa učitelia so študentmi bežne stretávajú, spolu si zašportujú, diskutujú o rôznych témach.

Ako ste inšpiráciu zo zahraničia využili na Slovensku?

Uvedomila som si, že neformálne vzdelávanie sa tu v skutočností robí, ale ľudia si to nedostatočne uvedomujú a prepájajú. Už dlhé roky na Slovensku pôsobia napríklad skauti a známa je Slovenská debatná asociácia. Mne sa podarilo absolvovať mentoring v organizácii LEAF a následne som tri roky pôsobila v Nexteria Leadership Academy. Zistila som, že aj u nás pracuje množstvo zanietených a šikovných ľudí, medzi ktorými je veľa učiteľov. S blízkymi spolupracovníkmi sme uvažovali, s čím novým môžeme prísť. Výsledkom bol program I AMbitious Academy, ktorý sme pripravili za pomoci externých konzultantov.

Čo je jeho podstatou?

Je to ročný program pre stredoškolákov. Jeho súčasťou je jednak práca v neziskovom sektore, tiež spolupráca so súkromnou firmou s dôrazom na prax a do tretice projekt s mestom alebo krajom. Mladý človek tak spozná fungovanie verejného, firemného aj neziskového prostredia. Veľa sa naučí práve pri spolupráci. Napokon účastníci realizujú vlastný projekt. Programu venujú stredoškoláci asi 5 hodín týždenne, často sa nám doň hlásia práve výborní študenti. Z prihlásených záujemcov vyberáme v troch výberových kolách. Frekventanti si pochvaľujú hlavne získavanie skúseností, ktoré im dopĺňa formálne vzdelávanie na školách. Veľmi nás teší, že účastníci odchádzajú z programu s pocitom, že niečo na Slovensku rozprúdili, že tu chcú zostať. Program je už v 7 slovenských krajoch.

Ako by sa mohli zručnosti vhodné pre 21. storočie získavať aj v procese formálneho vzdelávania?

Je samozrejme dobré, ak sú formálne a neformálne vzdelávacie aktivity oddelené, no mali by sa prepájať. Popri personalizácii učenia a podpory silných stránok žiaka považujeme za vhodné cielene, plánovane rozvíjať podporu tvorivosti, komunikačných zručností, spolupráce. Tie sa dajú využiť v najrôznejšej škále profesií. Formálne vzdelávanie je užitočné, ale samo osebe často nestačí. Veľkým problémom totiž býva, že tradičné vzdelávacie inštitúcie, počnúc základnými školami, nezvyšujú motiváciu žiakov, učenie sa ich nebaví. Neformálne vzdelávanie pracuje s motiváciou a zvyšuje ju. Aj vo veľkom prieskume z dielne Iuventy vyšlo najavo, že mladí ľudia najviac pociťujú neistotu vzhľadom k budúcnosti a významným problémom je i nedostatok praxe. K tomu smeruje aj naša ďalšia aktivita – platforma GROWNI.sk, ktorú sme ako organizácia I AMbitious pripravili s LEAF-om. Spája a sieťuje ľudí a subjekty z verejného, súkromného a neziskového sektora, ktorí tam môžu zdieľať rôzne aktivity a zručnosti a navzájom si pomáhať.

 

ANDREJ BEDERKA, nominant Digitálnej koalície v Republikovej únii zamestnávateľov

    Pán Bederka, ako spätne hodnotíte pôsobenie na ministerstve a počas funkčných období viacerých ministrov?

Ministri školstva patria medzi najčastejšie sa meniacich ministrov u nás, ich životný cyklus trvá okolo dvoch rokov. Spomínam si na Dušana Čaploviča, ktorý ako jeden z prvých dokázal otvoriť diskusiu o dlhoročných bolestiach nášho systému – aj vďaka spolupráci so Štefanom Chudobom, ktorého nominovali priemyselné zväzy.

Ministri školstva bojujú s tým, že na zmeny v školstve nie je veľká spoločenská objednávka. Žiaľ, za 30 rokov od prechodu k demokracii sa úroveň školstva postupne a nenápadne zhoršovala, na čo jasne poukázali až nedávne merania PISA v krajinách OECD. To nám ukázalo aj dôležitosť kvalitných dát.

Iné krajiny začali skôr aj s transformáciou škôl pre digitálnu dobu a v tomto zmysle môžeme byť radi, že tento fenomén urýchlil nástup pandémie COVID-19. Samotné školstvo je obrovský, heterogénny systém, riadený spleťou zákonov, naozaj od jaslí až po vysoké školy a vedu. Preto jeden minister zmenu neurobí. Mal by sa obklopiť skupinou rovnako nastavených expertov, no hlavne musí komunikovať s expertmi a učiteľmi z terénu, ktorí vedia poukázať na chyby a predovšetkým ukázať smer na základe svojej dobrej praxe. Aktuálne ministerstvo má počujúce uši, ale zatiaľ v jeho osadenstve nie je veľa ľudí, ktorí by mali zmysel pre inovácie v školstve.

Vo viacerých krajinách vrátane Nemecka sa zamestnávatelia podieľajú na dizajne školstva. Ako je to u nás?

Najmä po nástupe automobilového priemyslu nám štát umožnil spolupracovať so strednými odbornými školami v oblasti odborného vzdelávania a prípravy. Nastal tiež pomerne dobrý rozmach duálneho vzdelávania. Na vysoké školy a gymnáziá, žiaľ, zatiaľ dosah nemáme. Mohli by sme viac spolupracovať na projektoch, kde sú aplikované najnovšie vedecké poznatky. Vidíme odliv mozgov, ktorý sa systematicky za posledné roky prakticky vôbec nerieši. Okolo 22 % vysokoškolákov, často tých najlepších, je v zahraničí. Navyše, zamestnávatelia sú stále prakticky jediní, ktorí u nás vykonávajú celoživotné vzdelávanie – tým, že si preškoľujú zamestnancov podľa potreby.

A čo nižšie stupne škôl?

Životaschopný projekt priniesol Mário Lelovský z Republikovej únie zamestnávateľov, keď sme v spolupráci so Štátnym pedagogickým ústavom pripravili návrhy na zmeny v učení matematiky. Radi by sme na druhom stupni ZŠ videli projekty, ktoré odhalia vzdelávací potenciál žiakov. Toto je veľmi dôležité, pretože pre technické vedy sú nevyhnutné ľudské zdroje s inovačným potenciálom. Ďalším míľnikom, ktorý IT Asociácia Slovenska pripravuje s ŠPÚ, je IT Fitness Test – teda skúška digitálnych kompetencií, ktorá je najväčšou svojho druhu v krajinách V4 a je hotová už aj jej anglická mutácia.

Ako vidia zamestnávatelia súčasné trendy, kde si školský systém čoskoro otestuje odolnosť?

Venujú sa tomu okrem iného Stratégie výskumu a inovácií pre inteligentnú špecializáciu (RIS3 SK). Slovensko napríklad nemá surovinové zdroje. Preto potrebujeme podporovať odvetia s vyššou pridanou hodnotou, čo nám môže zabezpečiť kvalitné školstvo. Bude potrebné vytvárať podmienky pre start-upovú ekonomiku, výskum, inovatívny priemysel. Svet nespí a vlak nám uteká, čoho dôkazom je, že napríklad vo výrobe batérií pre elektromobily má Maďarsko oproti nám náskok.

Ďalšou našou charakteristikou je vysoká zalesnenosť a niekde stále pomerne čistá príroda, môžeme pracovať na výrobe zdravých potravín. Kľúčové je prepájanie praxe so spružneným vzdelávacím systémom. Bude dôležité, ako si poradíme s automatizáciou a digitalizáciou, ktoré ohrozujú naše pracovné miesta viac ako v iných krajinách. Tiež je to výzva pre zamestnávateľov, aby nemali priveľa malých organizácií. Jednotnosť nám dá silnejší mandát, ktorý budeme môcť využiť v už nastavených formátoch, ako je napríklad tripartita.

V Digitálnej koalícii a IT Asociácii považujeme za dôležité, aby končiaci stredoškoláci mali dostatočné digitálne zručnosti. Pre stredoškolákov sme pripravili aj súťaž v kybernetickej bezpečnosti, chceme ju rozbehnúť čo najskôr po pandémii. A digitálna, podobne ako finančná gramotnosť, musí mať pevné základy už u žiakov základných škôl.

 

Terézia Lukáčová pochádza z Horoviec pri Dubnici nad Váhom. Počas gymnaziálneho štúdia absolvovala polrok na strednej škole pre 2 000 žiakov v dánskom Silkeborgu. Začala sa venovať vysokoškolskému štúdiu informatiky, no napokon sa pod vplyvom dánskej skúsenosti zamerala na projekty rozvíjajúce neformálne vzdelávanie. Prešla mentorským kurzom vo vzdelávacej organizácii LEAF a rozvojovým programom Nexteria Leaders Academy. S malým tímom vymysleli a rozvinuli koncept I AMBITIOUS ACADEMY, ktorý poskytuje stredoškolákom možnosť spoznať počas jedného roka prostredie vo verejnom sektore, súkromnej firme i neziskovej organizácii. Aktuálne študuje v trojročnej vysokoškolskej schéme liberálnej školy BISLA v Bratislave. Spolu s LEAF stojí I AMBITIOUS ACADEMY za projektom GROWNi.sk, čo je platforma na zdieľanie vzdelávania, rozvoja a skúseností z rôznych sektorov – opäť s dôrazom na neformálne vzdelávanie, užitočné v 21. storočí. 

Andrej Bederka vyštudoval po Gymnáziu Jura Hronca v Bratislave Fakultu elektrotechniky a informatiky STU, po zmene spoločenského systému (1989) aj Národohospodársku fakultu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Celý profesionálny život má úzky vzťah k informačným technológiám. Pôsobil ako projektový manažér pre informačné systémy, ako investičný konzultant radil viacerým spoločnostiam pri redizajne ich prevádzok. V rokoch 2010-2019 sa podieľal na ministerstve školstva na rôznych rozvojových projektoch a pôsobil ako správca informačného systému SAP. Stál za projektom zvyšovania kvalifikačnej praxe vysokoškolákov (2013) a na podnet Európskej komisie bol pri zrode záujmového združenia Digitálna koalícia (2017). V roku 2019 začal spolupracovať s IT asociáciou Slovenska a na národnom projekte IT Akadémia, zároveň pracuje ako zástupca sektora informačných technológií v Republikovej únii zamestnávateľov. 

 

Kontakt pre médiá:

Mgr. Anton Oberhauser, PR projektu, 0905 497 971, info@detinepockaju.sk

Zmena na školách sa neudeje bez učiteľov, je dôležité zapojiť ich do prípravy reforiem a poskytnúť im podporu. Zabúdať nesmieme ani na tých, ktorí sa na profesiu učiteľa ešte len pripravujú. Pri ich vzdelávaní sa dnes sústredíme najmä na obsah predmetu, menej na prax a na rôznorodosť potrieb detí, s ktorými sa v škole stretnú.

Zhodli sa na tom experti na druhej online konferencií, ktoré každý utorok organizuje Stála konferencia aktérov vo vzdelávaní (SKAV) v rámci prípravy Partnerstva pre vzdelávanie 2030+. SKAV pozýva do spolupráce na 5 kľúčových reformných témach vyše 100 organizácií „od jaslí po vedu“ s cieľom skvalitniť proces reforiem realizovaných v oblasti vzdelávania do roku 2030. V poradí štvrtá diskusia bola venovaná príprave pedagógov.

Príprava v praxi

Silnou a zároveň slabou stránkou prípravy učiteľov na Slovensku je počet uchádzačov, ktorý stále klesá,“ hovorí Martin Brestovanský z Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity. Slabou stránkou je podľa neho fakt, že konkurencia medzi uchádzačmi je nízka. Silnou stránkou je to, že sa ich príprave môžu na fakultách venovať intenzívnejšie a individuálnejšie.

Brestovanský súhlasí s tým, že budúci učitelia vychádzajú z univerzít ako odborníci na konkrétny predmet a ovládajú didaktické metódy pre štandardné situácie, no „dnes už skoro v žiadnej triede nie je štandardný stav v tom zmysle, že v nej nie sú deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Ak na to nie sú učitelia pripravení, stresuje ich to a stáva sa, že nezvládajú nástup do praxe.“ Prípravu budúcich pedagógov by zmenil: “Namiesto – naučíme vás obsah a vy ho zavediete do praxe, postaviť prípravu na tom – dáme vám základy a vy skúsite vstúpiť do praxe, reflektujte svoje skúsenosti a spoločne vytvoríme teóriu, ktorá vám bude ako budúcim učiteľom pomáhať v rôznych situáciách, s ktorými sa v školách stretnete.“

Martin Kuruc z Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave by fakulty rád videl ako „ekosystémy inovácií“, ako miesto, kde sa pretínajú potreby detí, potreby škôl, ale aj potreby spoločnosti a firiem. „Pre prax sa pripravuje v praxi. Musíme budúcich učiteľov čo najviac posielať do praxe a na univerzite im pomôcť reflektovať ich skúsenosť.“

Sprevádzajúci učitelia

Aj v Čechách pedagogické fakulty tradične dobre zvládajú prípravu na vyučovanie konkrétneho predmetu, no menej pozornosti venujú príprave na vyučovanie konkrétneho dieťaťa a vytváranie  kompetenčného profilu učiteľa, konštatovala Blanka Vaculík Pravdová z mimovládnej organizácie Učiteľ naživo. “Doteraz nebolo stanovené, čo je cieľom vzdelávania učiteľov. Teraz by sa to malo zmeniť aj vďaka memorandu medzi ministerstvom a aktérmi vo vzdelávaní, ktoré má šesť bodov a prvé dva sa venujú práve príprave budúcich pedagógov. Prvý hovorí, že v spolupráci ministerstva a fakultami vznikne kompetenčný profil absolventa a  druhý, že dôjde k lepšiemu prepojeniu praxe a teórie,“ vysvetľuje. Kľúčovým krokom je podľa nej presadiť do zákona pojem sprevádzajúci učiteľ a učiteľov, ktorí sú mentormi študentov na školách, podporiť v ich úlohe. Doteraz podpora chýbala, nemali priestor, podmienky a ani nástroje na prácu s budúcimi pedagógmi.

Mentoring a koučing považuje za kľúčový nielen v príprave budúcich pedagógov, ale aj pri rozvoji dnešných učiteľov aj Viera Lasáková z neziskovej organizácie LEAF. Organizácia ponúka dva učiteľské rozvojové programy – jeden individuálny a druhý s názvom Premena školy zvnútra, pre pedagogické kolektívy na školách. „Ideálne je, keby každý učiteľ mal možnosť mať mentora vtedy, keď to potrebuje, keď cíti, že chce rozšíriť svoje zručnosti. Zdá sa, že sa v tejto oblasti veci začínajú hýbať, je skvelé, že vzniknú Centrá pre rozvoj učiteľov.“

Rešpekt voči odlišnostiam 

Island má za sebou reformu obsahu vzdelávania a práve obrat od výsledkov ku kompetenciám pomohol rozvinúť diskusiu o príprave a vzdelávaní učiteľov, povedala KristinJónsdóttir z Islandskej univerzity. Aj na Islande vnímajú potrebu a dôležitosť mentorov budúcich učiteľov, preto rozbehli na univerzite programy pre učiteľov, ktorí mali záujem stať sa mentormi. „Aj u nás sme boli striktní v tom, čo má študent študovať, no v roku 2019 bol prijatý zákon, ktorý definuje kompetencie učiteľa a umožňuje študentom formovať svoje štúdium a rozvoj kompetencií. A to následne kladie nároky na vedenie fakúlt a posúva dopredu celý systém.“

Dôležitosť dostupnosti vzdelávania a funkčného life-long learning systému, do ktorého sa môžu zapojiť učitelia aj popri svojej práci, pripomenula Nina Paulovičová, ktorá členkou ISEA (Asociácia slovenských vzdelávacích centier v zahraničí) a pôsobí na Athabasca University v Kanade. Táto univerzita sa špecializuje na dištančné vzdelávanie. Zo skúsenosti preto upozornila, že úplne inak vyzerá príprava učiteľa na prezenčné a na dištančné vzdelávanie. „Pri dištančnom vzdelávaní píšem online knihu, ktorá sa učí sama a pomáha mi celý produkčný tím, od technikov na vizualizáciu po odborníkov na copyright.“ Zdôraznila tiež, že pri chystaných zmenách v oblasti vzdelávania je potrebné myslieť na to, aby sa nikto necítil vylúčení. „Majte na pamäti ľudí, minority, rómsku kultúru, imigrantov, rešpektujte od začiatku jazykové a kultúrne odlišnosti, nastavte systém tak, aby nevidel len väčšinového študenta.“

Andrea Settey Hajdúchová

Slobodnejší učitelia, aktívnejší a spokojnejší žiaci

Zmeny založené na zhode hlavných aktérov vo vzdelávacom systéme, značná miera slobody pre školy a učiteľov na jednej strane a podpora pre učiteľov a riaditeľov na druhej strane, to sú dôležité prvky odolného vzdelávacieho systému. Zhodli sa na tom účastníci štvrtej online konferencie zo série, ktorú organizuje Stála konferencia aktérov vo vzdelávaní (SKAV) v rámci prípravy Partnerstva pre vzdelávanie 2030+ . SKAV pozýva do spolupráce na 5 kľúčových reformných témach vyše 100 organizácií „od jaslí po vedu“ s cieľom skvalitniť proces reforiem realizovaných v oblasti vzdelávania do roku 2030.

Podpora pre školy

Zmeny vo vzdelávacom systéme u nás nie sú nariadené z ministerstva, sú výsledkom zhody hlavných aktérov systému, ktorí sa na ich príprave podieľajú,“ hovorí Renáta Emilsson Pešková z Islandskej univerzity. Za ďalšie silné stránky tamojšieho systému považuje veľkú flexibilitu a samostatnosť, ktorú majú školy pri vyučovaní, neustále prebiehajúci dialóg a silný dôraz na wellbeing žiakov. „Nedávno bol u nás prijatý nový zákon o wellbeingu, ktorý hovorí o prepájaní služieb a podpore žiakov tak, aby každý mohol rozvinúť svoj potenciál. Škola má byť bezpečným miestom, pretože len vtedy sa otvára cesta k efektívnemu  vzdelávaniu, vrátane celoživotného.

Vladimír Srb z Partnerstva pre vzdelávanie 2030+ v Českej republike potvrdil, že väčší dôraz na wellbeing, teda na duševný, sociálny a psychosomatický rozvoj detí je i jedným z cieľom novej štátnej vzdelávacej stratégie v ČR. A ďalším je snaha lepšie nastaviť systém podpory pre školy a zmierňovať rozdiely medzi školami tak, aby neovplyvňovali šancu na úspech detí. „Od riaditeľov školy chceme, aby sa postarali o všetko – od prevádzky školy, cez administratívu, až po pedagogiku. Pritom, keď sledujeme krajiny s najlepšími vzdelávacími systémami vidíme, že sa snažia ,aby riaditeľ ako kľúčový pedagogický líder mohol venovať až 80 percent času pedagogickému vedeniu učiteľov a žiakov. Preto potrebujeme vytvoriť „stredný článok podpory“. Ide o inštitúciu, ktorej prínos v tejto chvíli overujeme v dvoch okresoch, a ktorá pomôže riaditeľom škôl nielen v oblasti prevádzkovej, právnej či administratívnej, ale ktorá zohrá dôležitú úlohu aj v pedagogickom lídershipe, poskytne a sprostredkuje konzultácie, pomôže vytvárať pre celé územie plán pedagogického rozvoja, bude monitorovať kvalitu vzdelávania v jednotlivých školách a rozvíjať spoluprácu medzi nimi.“ Dodal, že zo skúseností krajín ako Estónsko, Holandsko, Fínsko či Kanada vyplýva, že takáto inštitúcia je efektívna pri počte žiakov od päťtisíc do 20-tisíc a prispieva aj k finančnej efektivite.

Pilotné projekty a overovania sú pre správne nastavenie reforiem kľúčové a mali by sa diať vo väčšej miere i u nás, zdôraznil Martin Knotek z Greenpower Slovensko, čo je vzdelávací projekt, ktorý vznikol vo Veľkej Británii, s cieľom rozvíjať záujem o vedu a technické smery a riešiť nedostatok študentov a pracovnej sily v tejto sfére. Ak krajina „nepilotuje“ a neoveruje, tak sa môže stať, že v prípade, keď dostáva veľkú finančnú pomoc na podporu reforiem, nie je pripravená a nevie, čo v našich podmienkach skutočne funguje a môže prispieť k žiadaným cieľom.

Spolupráca s praxou

Význam stredného stupňa riadenia zdôraznila aj Lucia Lednárová-Dítětová z Aliancie sektorových rád na Slovensku, podľa ktorej sa u nás skôr vytráca a oslabuje. Dôležité je, aby mali predstavitelia tohto stupňa riadenia pri rozhodovaní dostupné dáta, vrátane tých o úspešnosti absolventov či potrebách trhu práce a pomáhali školám zlepšovať kvalitu celoživotného vzdelávania. „Mame nízku úroveň celoživotného vzdelávania. Pre školy to vytvára veľkú príležitosť podieľať sa na ňom, no ľudia sa nebudú do škôl vracať, keď uvidia, že sa v nich zastavil čas.“ V deťoch treba podľa nej podporiť radosť z učenia, z objavovania, no treba myslieť tiež na to, že kľúčovou kompetenciou je dnes flexibilita,schopnosť stále sa učiť a vedieť prijať zmenu, nie memorovanie.

Na dôležitosť prepojenia vzdelávania s praxou upozornila aj Jarmila Buchová, predsedníčka Asociácie slovenských vzdelávacích centier v zahraničí, ktorá učí na odbornej zdravotníckej škole v  Mníchove. Vzdelávanie prebieha duálnou formou, kde každý študent má zároveň pracovnú zmluvu so zamestnávateľom. “Štát vytvára rámcové podmienky pre vzdelávanie, no nezasahuje podrobne do obsahu. Učebné osnovy sa upravujú aj v spolupráci s profesijnou komorou.“

Na význam praxe upozornila aj Terézia Dominika Lukáčová z I AMbitious, občianskeho združenia zameraného na podporu neformálneho vzdelávania stredoškolákov. Nie však prax v zmysle zručností pre konkrétny podnik či priemysel, ale v zmysle osobného rozvoja študentov, ich aktivity a angažovanosti, zapájania sa do života v komunite a spoločnosti a podieľaní sa na zmene.Potrebujeme podporiť učiteľov, aby do vzdelávania mohli implementovať interaktivitu, prenášali zodpovednosť aj na študentov, aby z frontálnej výučby prešli na tú facilitačnú a skôr viedli študentov na ceste k cieľu vzdelávania, dávali im odpovede na otázky, prečo sa učia danú látku a ako im môže pomôcť. A podporili žiakov v preberaní zodpovednosti, formovaní vlastných postojov a v získavaní zručností potrebných pre 21. storočia, ako kritické myslenie, prezentačné zručnosti, argumentácia,“ hovorí a dodáva: „Horúca téma, ktorú treba riešiť je odliv mozgov zo Slovenska. Zároveň si však uvedomujeme, že pre mladých ľudí je dôležité získať skúsenosti v zahraničí, no dôležité je, aby odchádzali s motiváciou vrátiť sa na Slovensko a priniesť domov príklady dobrej praxe.“

Dôvera a spoločenský status 

Slová „nezabudnime na učiteľov“ či „dôverujme učiteľom“, zazneli počas diskusie viac krát. „Status učiteľa by mal rásť, mali by byť odmeňovaní primerane tomu, čo robia pre túto krajinu, keď sa starajú o budúcu generáciu. Mali by  mať podporu a príležitosť vzdelávať sa, aby udržali krok s trendami. Mali by byť našimi partneri pri nastavovaní akýchkoľvek systémových zmien a mali by dostať voľnosť a mať našu dôveru,“ povedala Lucia Lednárová-Dítětová.

Vladimír Srb v tejto súvislosti upozornil, že je dôležité aj to, ako meriame výsledky vzdelávania. „Nechceme počítať množstvo ľudí, ktorí absolvovali kurz. Snažíme sa nastaviť nové parametre ako zistiť či to, čo robíme, malo skutočne pozitívny dopad na učenie detí, či dosahujú lepšie výsledky, radšej chodia do školy, sú aktívnejšie a viac v pohode. Na toto sa teraz sústredíme.“

Podobný názor má aj Renáta Emilsson Pešková z univerzity v islandskom Reykjavíku. „Cieľ vzdelávania v našom vzdelávacom systéme je široký a nie je to len vyučovanie predmetov a príprava na pracovný život, ale aj úloha rozvíjať v deťoch hodnoty, podporiť ich v tom, aby boli silnými jedincami, ktorí sa aktívne zúčastňujú diania v spoločnosti, dokážu komunikovať a majú radi školu.Škola nie je len príprava na povolanie, ak chceme rozvíjať demokratickú inkluzívnu spoločnosť.

Adrea Settey Hajdúchová